تینر

تینر

تینرها ، مایعات شیمیایی فرّاری هستند که برای رقیق کردن رنگها به کار گرفته می شوند . این مایعات می توانند در بهبود خواص رنگ نیز تاثیر بسزایی داشته باشند . تینرها در خواص کاربری رنگ ، زمان خشک شدن لایه رنگ و خواص نهایی رنگ تشکیل شده نقش تعیین کننده ای دارند . انتخاب درست یک تینر بر ویسکوزیته ، خاصیت برس خوری ، قابلیت اسپری ، سرعت خشک شدن و بسیاری خواص دیگر رنگ تاثیر می¬گذارد .
 
خواص مورد نظر در انتخاب تینر مناسب عبارت است از :
1– قدرت حلالیت. 2- سرعت تبخیر. 3- نقطه جوش. 4- نقطه اشتعال و قابلیت شعله وری. 5- سمیّت. 
سایر خواص فیزیکی و شیمیایی تینرها از قبیل دانسیته ، رنگ ، میزان رطوبت ، ph ، ضریب شکست نور و درصد مواد غیر فرّار نیز از عواملی هستند که در انتخاب تینر مناسب باید مورد توجه قرار گیرند . در فرمولاسیون رنگها ، رزین¬های مورد مصرف عمدتا ماهیت پلیمری و آلی داشته و ساختمان بلوری ندارند . این مواد در تینرها حل شده و غلظت محلول به نوع رزین و تینر و درصد این مواد بستگی دارد . تینرها می بایست متناسب با رنگ انتخاب گردند. 
بعضی از انواع رنگها فقط در تینر مخصوصی حل می شوند. قدرت حلالیت تینر همان قابلیت رقیق کنندگی است ، به عبارت دیگر تینری که با مصرف کمتر ، ویسکوزیته رنگ را بیشتر کاهش می¬دهد و رنگ را رقیق تر و روانتر کند از قدرت حلالیت بیشتری برخوردار است. با تشکیل لایه رنگ روی سطح تینر باید به تدریج تبخیر و از روی سطح خارج شود . سرعت تبخیر می بایستی با زمان خشک شدن رنگ هماهنگ باشد تا کیفیت مطلوب تری به دست آید . نقطه اشتعال هر مایع قابل احتراق ، پایین¬ترین درجه حرارتی است که بخارات آن مایع با شعله یا جرقه کوچک مشتعل می شود . 
نقطه اشتعال تینر به این دلیل مهم است که تعیین کننده شدت خطر آتش سوزی است . چه در هنگام انبار داری ، حمل یا در هنگام استفاده از تینرها باید میزان نقطه اشتعال تینر مورد توجه قرار گیرد.تینرها علاوه بر خطر اشتعال ، از لحاظ زیست محیطی نیز برای انسان و محیط خطرناک هستند . آنها روغنهای طبیعی را در خود حل می کنند و موجب آسیب و ناراحتی های پوستی شده و از طریق پوست جذب بدن میشوند . به علاوه تنفس بخارات تینر می تواند سبب ناهنجاری های داخلی بدن گردد .
از عوامل دیگر شناخت تینر رنگ آن است که یکی از مهمترین ویژگی آنها و نشان دهنده درصد خلوص ، کیفیت پالایش و تمیزی ظروف آنها است . رنگ تینر به خصوص در فرمولاسیون رنگهای سفید و روشن بسیار اهمیت دارد . 

تینرهای تولیدی با توجه به خواص شیمیایی و فیزیکی ذکر شده به چند دسته تقسیم بندی میشوند که عبارتند از :
تينر لوسايد : با حلاليت فوق العاده در رقيق سازي و حل كردن رنگهاي اتومبيلي و اپوكسي 
تينرهاي فوري : با قابليت رقيق نمودن رنگهاي فوري و سلولزی که این دسته از تینرها در انواع B 10000 ، A 10000 ، 10000 ممتاز ، 12000 و 15000 به بازار عرضه می شوند .
تينر كوره اي : با حلاليت فوق¬العاده براي رقیق سازی رنگهاي كوره اي که بر حسب کیفیت به دو صورت A و B قابل عرضه می¬باشند .
تينر استخري : براي رقيق نمودن رنگهاي استخري 
تينر شستشو : براي شستشو و پاكسازي دستگاههاي صنعتي
تینر ورغنی یا وایت اسپریت : برای رقیق نمودن انواع رنگهای روغنی