» » مونو اتیلن گلایکول (MEG)

مونو اتیلن گلایکول (MEG)


مشخصات شیمیایی
یک مایع زلال، بی رنگ با بوی ملایم  با طعم شیرین و با غلظتی مانند شربت است. این ماده قابل اختلاط با آب و هیدروکربن های آروماتیک و آلیفاتیک است. این ترکیب حلال بسیاری از روغن ها، لیگنین، صمغ، استات سلولز، رنگ های محلول در الکل، رزین های مصنوعی،نیتروسلولز و.. است.
اتیلن گلیکول با دی اتیلن گلیکول (دی ال اتر سنگینتر) یا با پلی اتیلن گلیکول (پلیمر پلی اتر غیرسمی) مخلوط  نمی شود
پلی اتیلن ترفتالات مورد استفاده برای بطری های پلاستیکی نوشیدنی های غیر الکلی، از اتیلن گلیکول تهیه می شود


مشخصات فیزیکی و شیمیایی مونو اتیلن گلیکول:
حالت : مایع
: C2H6O2  فرمول مولکولی
 محلول حلالیت در آب: محلول حلالیت در استون و الکلهای آلیفاتیک


تولید
اتیلن اکساید با آب واکنش می­دهد و براساس واکنش زیر اتیلن دی اکساید تولید می­کند:
C2H4O + H2O → HOCH2CH2OH
این واکنش در حضور کاتالیزورهای اسیدی یا بازی یا در اسیدیته خنثی در دمای بالا اتفاق می افتد. اما بالاترین بازده اتیلن گلایکول در PH اسیدی یا خنثی در حضور مقدار زیادی آب رخ می­دهد. در این شرایط می­توان تا 90 درصد بازدهی تولید داشت. عمده ترین محصولات جانبی اتیلن گلایکول، الیگومرهای دی اتیلن گلایکول، تری اتیلن گلایکول و تترا اتیلن گلایکول است.


کاربرد
طیف کاربرد این ماده بسیار گسترده است و از صنعت نساجی تا بسته بندی طروف آشپزخانه، خنک کننده موتور و ضدیخ را شامل می­شود. فرش و بالش، پلی استرو الیاف پشم سرچشمه همه و همه اتیلن گلایکول است.
میزان تقاضای مونواتیلن گلایکول 21 میلیون تن در سال2011 بوده که پیش بینی می­شود این مقدار در سال 2015 به بیش از 28 میلیون تن در سال 2015 برسد. در چین رشد تقاضای این ماده سالانه 7 درصد افزایش می­یا­بد. 45درصد از محصولات مونو اتیلن گلایکول در چین مصرف می­شود.
مونواتیلن گلایکون در چهار درجه موجود است، پلی استر، ضدیخ، خلوص بالا و صنعتی
1- پلی استر
درجه پلی استر در تولید فیبرهای پلی استر و پلی اتیلن ترفالات رزین مورد استفاده قرار می­گیرد که در تولید محصولاتی مثل منسوجات،کابل ها، نوارهای ویدئویی و بطری آب و نوشیدنی کاربرد دارد. حلالیت این ماده برای استرهای سلولزی با افزودن کتون یا هیدروکربن های هالوژنه افزایش می­یابد. 55 درصد از کل تولید این ماده در صنعت پلی استر و الیاف و 25 درصد آن برای بسته بندی پلی اتیلن ترفلات مورد استفاده قرار می­گیرد. این ماده در صنایع آرایشی بهداشتی به عنوان تثبیت کننده عطرها و هم چنین حلال لاک های بی بو هستند. خاصیت آبدوستی این ترکیب موجب شده تا برای استفاده در تصفیه الیاف فیبر، کاغذ، چسب، چرم، جوهر چاپ و سلفون ایده آل باشد.
2- صنعتی
سیستم های تبخیر و سانتریفیوژ هسته اصلی فرآیندهای تصفیه هستند. دهیدراسیون و حذف مواد جامد ناخواسته توسط مونواتیلن گلایکول به اندازه ای فرآیند تصفیه را ایده آل انجام می­دهد که موجب می­شود خطوط لوله در برابر یخ زدگی و خوردگی محافظت شوند. وجود سرما، حضور آب نمکی و امکان خوردگی، شرایط دشواری را برای خطوط انتقال گاز طبیعی در زیر سطح دریا ایجاد می­کند. برای اطمینان از حمل و نقل داخل لوله ها، مونو اتیلن گلایکول قبل از انتقال به همراه مواد دیگری به گاز طبیعی اضافه می­شود .البته به منظور تداوم داشتن شرایط خوردگی، لازم است MEGبه طور مداوم در تصفیه گاز مورد استفاده قرار می­گیرد.
3- ضدیخ: این ترکیب در ضد یخ ها مورد استفاده قرار می­گیرد.
4- خنک کننده موتور: اتیلن گلایکول به عنوان خنک کننده موتور نیز کاربرد دارد.
خطرات مونو اتیلن گلیکول در محیط زیست:
مخلوط  بخارات مونو اتیلن گلیکول با هوا، در دمای بالاتر از نقطه اشتعال قابل انفجار می باشد
این ماده در هوا بعد از حدود ده روز تجزیه می شود
 همچنیــن در آب و خـاک، بعد از چندین روز یا چندیــن هفته تجــزیه می شود