» » قطر برنامه جاه‌طلبانه خود برای پارس جنوبی را اعلام کرد

قطر برنامه جاه‌طلبانه خود برای پارس جنوبی را اعلام کرد

تنها یک روز پس از این که ایران و کنسرسیومی به رهبری توتال، قرارداد ۴.۸ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در میدان گازی پارس جنوبی را امضاء کردند، قطر برنامه‌ جدید جاه‌طلبانه خود برای افزایش تولید گاز از این میدان مشترک را اعلام کرد.
 سعد شریده الکعبی مدیرعامل شرکت قطر پترولیوم (قطر البترول) امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که قطر قصد دارد تولید گاز خود را از میدان گنبد شمالی (میدانی که در یاران پارس جنوبی خوانده می‌شود) را ۲۰ درصد افزایش دهد.
مدیرعامل قطر پترولیوم گفته است که قطر قصد دارد در بخش جنوبی میدان گنبد شمالی پروژه‌ جدیدی را کلید بزند که در نتیجه آن ۴ میلیارد فوت مکعب، یا معادل یک میلیون بشکه نفت در روز، به تولید گاز قطر از این میدان اضافه می‌شود.
قطر گاز تولیدی در این پروژه را به ال ان جی تبدیل خواهد کرد. ظرفیت تولید ال ان جی قطر در حال حاضر ۷۷ میلیون تن در سال است که قطر قصد دارد آن را با اجرای این پروژه به ۱۰۰ میلیون تن در سال برساند. این بدان معناست که در نتیجه افزایش تولید گاز قطرها از میدان پارس جنوبی، ۳۰ درصد به ظرفیت تولید ال ان جی آن‌ها اضافه خواهد شد.
تصمیم قطر برای افزایش تولید گاز از میدان پارس جنوبی درست یک روز پس از امضای قرارداد ایران با کنسرسیومی به رهبری توتال فرانسه برای توسعه فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی اعلام می‌شود.
مدیرعامل قطر پترولیوم در فرودین ماه سال جاری و همزمان با افزایش تولید گاز ایران از پارس جنوبی گفته بود که میزان گاز تولیدی در پروژه جدید قطری‌ها در پارس جنوبی، ۲ میلیارد فوت مکعب در روز است. اما حالا، درست بلافاصله پس از امضای قرارداد توسط ایران، قطرها میزان گاز تولیدی در این پروژه را دو برابر، یعنی ۴ میلیارد فوت مکعب در روز، عنوان کرده‌اند.
در نتیجه اجرای این پروژه احتمالاً قطر نقش مسلط خود در بازار ال ان جی را حفظ خواهد کرد. هزینه تولید ال ان جی در قطر پایین‌تر از رقبای این کشور، نظیر استرالیا و آمریکا، است.
قطری‌ها انتظار دارند که پروژه جدید تولید گازشان در ۵ تا ۷ سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد. در نتیجه اجرای این پروژه، تولید گاز قطر به معادل ۶ میلیون بشکه نفت در روز خواهد رسید.
قطر به مدت ۱۲ سال به طور داوطلبانه اجرای طرح‌های توسعه‌ای در میدان عظیم گازی پارس جنوبی را متوقف کرده بود. برنامه‌های این کشور برای افزایش تولید از این میدان مشترک تنها در آغاز سال جاری علنی شد و هم‌اکنون ابعاد این برنامه‌ها گسترش بیشتری یافته است و قطر میزان بیشتری از تولید گاز را هدف‌گذاری کرده است.