» » بازار جهانی نفت در هفته‌ای که گذشت

بازار جهانی نفت در هفته‌ای که گذشت

هفته گذشته، هفته مثبتی برای بازار نفت بود. قیمت نفت پس ۵ هفته متوالی کاهش، اولین افزایش قیمت هفتگی را تجربه کرد و تعداد دکل‌های حفاری نفتی فعال در آمریکا پس از ۲۳ هفته افزایش متوالی، کاهش یافت.
به گزارش نکونیوز، قیمت نفت خام برنت بالاخره توانست روند نزولی بیش از یک‌ماهه خود را متوقف کند و اولین افزایش قیمت هفتگی در بازار نفت رقم خورد. قیمت نفت برنت در هفته گذشته ۵.۲ درصد افزایش یافت و از کانال ۴۵ دلاری خارج و به کانال ۴۸ دلاری تنه زد.
تعداد دکل‌های فعال حفاری نفتی که در آمریکا در ۲۳ هفته متوالی (از ماه ژانویه) به‌طور مستمر افزایش یافته بود، هفته گذشته ۲ عدد کاهش یافت و به ۷۵۶ عدد رسید. گرچه روند اضافه کردن دکل‌های فعال نفتی در آمریکا در هفته گذشته متوقف شد، اما با این حال تعداد دکل‌های فعال در آمریکا در یک سال گذشته بیش از دو برابر شده است. سال گذشته در چین هفته‌ای ۳۴۱ دکل فعال نفتی در آمریکا وجود داشت.
تولید نفت در آمریکا نیز هفته گذشته بیشترین کاهش هفتگی را در یک سال گذشته تجربه کرد. به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا تولید نفت در آمریکا در هفته گذشته ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. عملیات نگهداری در یک میدان نفتی در آلاسکا و توفان استوایی سیندی در خلیج مکزیک، از عوامل کاهش تولید نفت در آمریکا بوده است.
در کنار این تحولات مثبت، یکی از دیگر از عوامل افزایش قیمت نفت در هفته گذشته، کاهش ارزش دلار آمریکا بود. کاهش ارزش دلار آمریکا، قدرت خرید واردکنندگان نفت را بالاتر می‌برد.
علی‌رغم افزایش بیش از ۵ درصدی در هفته گذشته، قیمت نفت در شش ماه نخست سال ۲۰۱۷، بیشترین کاهش قیمت را از سال ۱۹۹۸ تاکنون تجربه کرد. قیمت نفت در شش ماه نخست سال جاری میلادی ۱۴ درصد کاهش یافت. در شش ماه نخست سال ۱۹۹۸ قیمت نفت به دلیل بحران مالی در شرق آسیا، کاهش قیمت ۱۹ درصدی را تجربه کرده بود.
کاهش قیمت ۱۴ درصدی نفت در شش ماه نخست سال جاری در حالی به وقوع می‌پیوندد که بیش از ۲۰ کشور عضو اوپک و غیرعضو اوپک از ابتدای سال جاری، در چارچوب توافق نفتی تولید نفت خود را نسبت به سطح ماه اکتبر ۲۰۱۶، حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند.
در اوپک زمزمه‌هایی مبنی بر مذاکره برای کاهش بیشتر تولید نفت شنیده می‌شود. با این حال وزیر نفت امارات متحده عربی هفته پیش گفت که اوپک برنامه‌ای برای کاهش بیشتر تولید نفت ندارد. وی گفت افزایش تقاضا برای نفت در سه ماهه سوم و چهارم سال جاری میلادی باعث می‌شود تا توازن در بازار نفت ایجاد شود.
توافق نفتی هنوز نتوانسته است در کاهش موجودی انبارهای تجاری نفت و رساندن موجودی آن‌ها به میانگین پنج‌ساله موفق عمل کند.
اکثر بانک‌ها و موسسات پیش‌بینی خود از قیمت نفت را برای سال جاری کاهش داده‌اند. بانک آمریکا، پیش‌بینی خود برای قیمت نفت برنت در سال جاری را از پیش‌بینی ۵۴ دلاری قبلی به ۵۰ دلار کاهش داده است.
تولید نفت لیبی و نیجریه، یعنی دو کشور عضو اوپک که از طرح کاهش تولید نفت معاف بوده‌اند، افزایش یافته و خبرها حاکی از این است که تولید نفت لیبی ظرف چند هفته آینده به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد.
نفت خام برنت هفته گذشته کار خود را با قیمت ۴۷ دلار و ۹۲ سنت به ازای هر بشکه به پایان برد.
قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز در پایان هفته گذشته ۴۶ دلار و ۴ سنت به ازای هر بشکه رسید.